BØRNEMILJØ VURDERING
Børnemiljøvurdering Gustavsminde 2020
Det bærende fundament på Gustavsminde er relationen. Vi arbejder intentionelt med at skabe nære relationer til børnene og et stærkt og forpligtende samarbejde med forældrene.
Læreplan og børnemiljø er tæt koblet. Inden for læreplanens temaer, forholder vi os til børnemiljøets tre hovedområder – det psykiske miljø, det fysiske miljø og det æstetiske miljø. Miljøerne er dynamiske. Omgivelserne påvirker barnet, og barnet påvirker omgivelserne.
Børnemiljø handler om, hvordan børnene trives med hinanden, med de voksne og med de aktuelle rammer inde og ude. Et godt børnemiljø fremmer børnenes trivsel, læring og udvikling. Børnemiljøet vurderes i et børneperspektiv under hensyntagen til børnenes alder og modenhed. Barneperspektivet og legen vægtes højt ved de børnemiljøer vi i fællesskab med børnene konstruerer.
I denne børnemiljøvurdering er der fokus på, dannelse og livsduelighed. Vi griber hverdagssituationerne og giver dem bevidst pædagogisk fokus. Når vi arbejder bevidst med læring i hverdagssituationer, løfter vi kvaliteten af vores børne og læringsmiljø.
Personalet er i øjenhøjde med børnene, og har fokus på anerkendelse og imiterer barnets initiativ. Personalet har øje for læringsøjeblikke og det læringspotentiale, der ligger i dem. Kommunikationen foregår i et kærligt toneleje. Børnene bliver mødt i de initiativer de tager og det de viser med deres kropssprog, så de oplever at blive mødt, hvilket er med til at styrke deres selvværd og selvtillid.
Vi stiller spørgsmål til børnene og opfordrer dem til at hjælpe hinanden. Når børnene får stillet et spørgsmål lærer de selv at reflektere over løsningsmuligheder. Når vi opfordrer dem til at hjælpe med at opfylde hinandens behov lærer de empati.
Vi undgår at sige nej til de spørgsmål børnene stiller, derimod svarer vi børnene med et spørgsmål så de er med til at finde en mulig løsning.
De ting de kan selv skal de gøre selv. Børnene skal føle at de er betydningsfulde deltagere i fællesskabet og opleve, hvordan de kan påvirke deres eget liv. Børn med ansvar for eget liv, styrkes i deres livsduelighed. Børnene guides i selvhjulpenhed, så de får oplevelsen af at kunne mestre deres eget liv. Børnene inddrages i daglige gøremål og opgaver, hvilket udvikler deres ansvarlighed. Eksempelvis i arbejdet med vores mange dyr, der skal fodres, plejes og passes.
Vi understøtter børnenes kreative processer og konstruktioner ved, at vi undgår at fjerne det eller rydde op p.g.a fx rengøring eller spisning.
Børnene må gerne glæde sig til at komme tilbage til legen, der kan udvikle sig og måske inddrage flere børn og derved skabe nye legerelationer og legefællesskaber.
På Gustavsminde er uderummet anvendt, som et inkluderende fysisk læringsmiljø, hvor børnene er sammen på tværs af alder. Børnene inspirerer hinanden, og skaber derved erfaringer og legefærdigheder.
Gårdmiljøet, det varierede terræn i institutionen og skoven skaber gode udviklingsmuligheder for børnene. Vores erfaring er, at børn i forskellige aldre, inspirerer hinanden og lærer hinanden færdigheder. De udvikler empati ved at hjælpe hinanden på tværs af alder og de drager omsorg for hinanden. Vi oplever at de ældste børn bliver omsorgsfulde over for de yngste og sætter tempoet ned.
Naturen er foranderlig og der er masser af materialer at bygge af, lege med og blive nysgerrig og inspireret af. Naturens former og materialer inspirerer til leg og opdagelse.
I naturen er der plads, ro og mulighed for fordybelse.
Lege i naturen skaber grobund for nye fællesskaber og leg på tværs af køn.
Vild leg i naturomgivelser fremmer børns alsidige udvikling. Eksempelvis inspirerer terrænet til motoriske udfordringer og opmærksomhed. Vi anerkender børnene for at tage udfordringerne og komme igennem dem, hvilket styrker børns mod, selvtillid og færdigheder.
Uderummet styrker opmærksomhed og koncentration.
Vi har valgt at minimere køb af plastik legetøj, med tanke på bæredygtighed og børnenes dannelse i forhold til forbrug og genbrug. Eksempelvis består sandlegetøjet primært af aflagte gryder, bradepander og bestik.
Vores kreative værksted, indeholder udelukkende genbrugsmaterialer. Forældrene tager ting med hjemmefra, og børnene får et indblik i at anvende ting på nye måder.
Vi værner om stedet og gamle møbler der passer til gårdmiljøet. Vi må dog til tider gå på kompromis, da gamle møbler ofte kræver plads, og kan være mindre funktionelle. Vi bestræber os på at lave rummene multifunktionelle og skabe læringsmiljøer, hvor der er dynamiske materialer, hvilket også er en vigtig del af den styrkede pædagogiske læreplan.
Legepladsen indeholder en masse materialer, eksempelvis hø, halm, brosten, juletræer, sten stakke, sand, jord, bålsted, regnvandstønder, kælkebakke, klatretræer og cykelbane i skoven. Materialerne gør legepladsen foranderlig og stimulerer børnenes kreativitet og leg.
Vores område byder på rig mulighed for at finde ro og gemmesteder, hvor børnene kan være alene og fordybe sig.